The Ethiopians also have a huge terror from stealing what they have of manuscripts or some monuments, I don’t know where it comes from, is it based on something or just an illusion.. But that matter affects them in all their dealings.. On all levels.. Maybe that permissions thingy is a part of that.. Although they don’t work in many cases!!! In spite of the simplicity and the low security levels.. Protection in their ways is nothing but: forbiddance, locking up, closing, refusal, or even denial of the existence of what they have (which is considered lying)..! Security for them is giving the only key to one person only!!! Which means delaying anything depending on that person’s health, family, or personal circumstances.. And the protection methods are so poor.. Either for museums or ancient historical and religious places.. A given percentage of the ones in charge for those things are simple-minded and are in simple status.. Which is totally inappropriate at all.. And of course they are totally inflexible, and don’t assimilate new things that are not written down, they were not commanded to do, or not got used to..
لدى الأحباش رعب ضخم من سرقة ما لديهم من مخطوطات أو بعض الأشياء الأثرية، لا أعرف مصدره هل هو حقيقي أم مجرد وهم.. ولكنه أمر يسيطر على كل تعاملاتهم.. على كل الأصعِدة.. ربما يكون موضوع التصاريح هذا جزءاً منه.. مع أنها لا تصلح في كثير من الأحيان!!! على الرغم من بساطة ورداءة طرق الحماية.. فالحماية لديهم تتمثل في المنع، أو الحبس، أو الغلق، أو الرفض، أو إنكار وجود الشيء (وهو كذب)..! والأمن لديهم عبارة عن أن يحتفظ شخص واحد فقط بالمفتاح!!! مما يعني تعطيل أي أمر حسب هوى وظروف هذا الشخص الصحية أو العائلة أو الشخصية.. والحماية رديئة جداً.. سواء للمتاحف أو للأماكن الأثرية والدينية.. والقائمون عليها نسبة واضحة منهم بسطاء العقل والوضع.. وهو أمر غير مناسب على الإطلاق.. وبالطبع هم غير مرنون على الإطلاق، ولا يستوعبون أموراً جديدة غير مكتوبة أو لم يؤمَروا بها، أو لم يعتادوا عليها..
Protecting pictures and icons for example is by covering them with heavy cloth!!! What is the use of an icon when being covered?! The aim of the picture is a teaching and religious aim.. What do you see from a buried picture?!!! Another way they use to protect ancient pictures from vanishing, and in my point of view it is considered a crime, is by repainting the ancient pictures!!! Over it!!
حماية الصور والأيقونات مثلاً تكون بتغطيتها بالقماش الثقيل!!! فما قيمة الأيقونة عندما تكون مغطاة؟! الصورة هدفها تعليمي وديني.. ماذا ترى من صورة مدفونة؟!!! طريقة أخرى يستخدمونها في حماية الصور الأثرية من الزوال -وهي في نظري جريمة- هي إعادة تلوين الصور الأثرية!!! فوقها!!
For the manuscripts.. Protecting a manuscript for them is by wrapping it in cloth!!! And binding it with cartoon or wood!! Wrapping a manuscript by the most valuable kinds of cloth is useless.. There are ways of putting them in special cases, keeping them in a certain degree of heat, depending on the kind of paper or skin used, and depending on the types of colors that the words are written by, or the pigments used in paintings.. etc. I saw storerooms for manuscripts in some Monasteries being rooms of clay and wood!! Or underground rooms of clay, very poor in storage and with no aeration system, at all!!
بالنسبة للمخطوطات.. حماية المخطوط بالنسبة لهم هي لفّه بالقماش!!! وتغليفه بكارتون أو بالخشب!! إن لَفّ المخطوط بأثمن أنواع القماش لا قيمة له.. فهناك وضع في صناديق خاصة، وأماكن حفظ ذات درجات حرارة محددة حسب نوع الورق أو الجلد المستخدم، وحسب نوع الألوان المكتوب بها المخطوط، أو أصباغ الصور.. إلخ. رأيت مخازن المخطوطات في بعض الأديرة عبارة عن غرف من الطين والخشب!! أو غرف تحت الأرض من الطين، سيئة التخزين تماماً في أماكن رطبة سيئة التهوية، أو بمعنى أصح معدومة التهوية!!
All that rich heritage is heading for cessation if the ways of protection, keeping, storing and restoration used doesn’t change on all levels of Ethiopia.. We are ringing the alarm bell here regarding that matter..
كل هذا التراث الغني مصيره للزوال إن لم تتغير طرق الحماية والحفظ والتخزين والترميم المستخدمة على كافة الأصعِدة في إثيوبيا.. وإننا هنا ندق ناقوس الخطر إزاء هذا الأمر..
Financing of course is a problem.. But there are many sources of income that come from tourists and others, even they make tickets to enter Churches!! That of course is something other than asking visitors and tourists directly for money.. Close to begging.. Over and above tips and baksheesh that is a must and being asked for, for the one that has the key, who comes in with you, the doorkeeper, the guide.. etc. Along with the worst thing in the world which is forbidding transferring money or sending it outside Ethiopia and criminalizing it by law, so of course there is tons of money that comes to Habisha, if used the right use for them, it will help in protecting and keeping this valuable ancient and religious heritage..
التمويل بالطبع هو مشكلة.. ولكن مصادر الأموال التي تدخل للحبشة من السواح وغيرهم كثيرة، لدرجة أنهم يقومون بعمل تذاكر دخول للكنائس!! هذا بخلاف طلب الأموال بطرق مباشرة من الزوار والسائحين.. يصل الأمر لحد الاستجداء.. بخلاف الإكراميات والبقاشيش الإلزامية التي تُطلب، لمن معه المفتاح، ومَن يدخل معك، والبواب، والمرشد.. إلخ. بالطبع مع الموضوع الأسوأ عالمياً وهو منع خروج أو إرسال أموال خارج إثيوبيا وتجريمه بالقانون، فبالتأكيد يدخل إلى الحبشة أطنان من الأموال، إن استُخدِمَت الاستخدام المفروض لها، ستساهم في حماية والحفاظ على هذا التراث الأثري والديني القيِّم..
But the biggest problem lies in minds and not in money.. The traditional and the customary ways must change, the people and those in charge must be more flexible regarding that matter.. Which is not easy, especially for a nation that adopts Jewish habits till this day because of the visit of Queen of Sheba to Solomon the Wise!! Sticking themselves to history in an overdone way! The funny thing is that there is a disagreement, about the origin of the Queen of Sheba, whether she’s from Habesha or Yemen!!
ولكن المشكلة الأكبر هي في العقول، وليس في الأموال.. فينبغي أن تتغير الطرق المتوارثة والمتعارف عليها، وأن يصبح الشعب أو المسئولون أكثر مرونة في إزاء هذا الأمر.. وهو أمر غير سهل، خاصة لشعب يتبنى عادات يهودية حتى هذا اليوم بسبب زيارة ملكة سبأ إلى سليمان الحكيم!! حتى يلصقون أنفسهم بالتاريخ بصورة مبالغ فيها! والطريف أنه يوجد خلاف حول أصل ملكة سبأ، هل من الحبشة أم من اليمن!!
Bible | Daily Readings | Agbeya | Books | Lyrics | Gallery | Media | Links
https://st-takla.org/Ethiopia/05-North-Ethiopia-June-2008/207-Notes-about-the-Ethiopian-culture.html
Short URL (link):
tak.la/kb5kwph