St-Takla.org  >   Ethiopia  >   06-Back-to-Addis-Ababa-June-2008

St. Takla dot org website visit to Ethiopia 2008 زيارة موقع سانت تكلا دوت أورج إلى إثيوبيا - 2008

Visit to Northern Ethiopia زيارة إلى شمال إثيوبيا

271- Eight Ethiopian Birr!

 ثمانية بِر حبشي!

I had no money in Birr from the day before, as the bank was closed on Saturday and Sunday, and I had to go to the bank for currency exchange..  But the bank starts working at 9 am. On Monday..  I saw that it was better to exchange a small amount of money from a nearby hotel..  Of course they use such chances to take high percentage..  I had no choice but to accept, and exchange an amount that would be more than enough for the journey..  I spent 10 Birr, and gave the larger share as a donation from the website to the Monastery..  Then discovered at the end that I have nothing but 8 Birr only to get back!!  I didnt know what was going to happen when the fare would be asked from me..  That if I found any cars heading now to Addis Ababa..

لم يكن معي أي مال بعملة البِر من اليوم السابق، حيث كان البنك مغلقاً يومي السبت والأحد، وكان عليَّ أن أذهب للبنك لتغيير العملة..  ولكن البنك يقوم ببدء العمل في التاسعة صباحاً يوم الإثنين..  ورأيت أنه من المناسب أن أقوم بتغيير مبلغاً من المال يكفي الزيارة من فندق قريب..  وكانوا بالطبع يستغلون تلك المواقف ليأخذوا نسبة كبيرة..  ولم يكن أمامي أي خيار سوى القبول، وقمت بتغيير مبلغاً يكفي الرحلة ويزيد..  صرفت 10 بِر، وأعطيت الجزء الأكبر تبرعاً من الموقع إلى الدير..  واكتشفت في النهاية أنه لم يكن معي سوى 8 بِر فقط لطريق العودة!!  ولم أعرف ماذا سأفعل عندما تُطلَب مني أجرة الطريق..  هذا إن وجدت أي عربة تذهب الآن إلى أديس أبابا..

 

I found nothing..  I spent on the road about one hour in total darkness..  I decided to head to some of the nearby lights, seems there was a nearby village..  Hoping that anyone would let me spend the night over till the morning..  Or at least sleep in the shades of any of the houses..  As there were no hope of finding anything after waiting for a long time and no cars stopping from those which had passed by..  On my way up the road that was heading to that place, a microbus passed by, I pointed to it, it stopped..  And it was going to Addis Ababa..  I thanked God for that..  As I was extremely exhausted from walking from 10 in the morning till that time..  That problem was solved, but still one problem left; which was money..  My experience in Habahsa that the fare of the busses is was always less than the microbuses with 50%..  Meaning if the bus was for10, then the microbus will ask for 15 at least.. It was always like that..  I did pay in the morning 10 Birr..!!  Even if I spent the night in the village till the next day, the problem would still be the same..

لم أجد شيئاً..  وكان قد بقى لي على الطريق حوالي الساعة في الظلام الدامس..  وقررت أن أتوجه إلى بعض الأنوار القريبة، التي توحي بوجود قرية قريبة..  على أمل أن أبيت عند أي أحد حتى الصباح..  أو حتى في ظل أي من المنازل..  حيث لم يكن هناك أملاً في إيجاد أي شيء الآن بعد طول انتظار وعدم توقف أي عربة من العربات القليلة التي عبرت الطريق..  وفي بدء صعودي الطريق المؤدي إلى ذلك المكان، أتت عربة ميكروباص، أشرت إليها، فتوقفت..  وكانت ستذهب إلى أديس أبابا..  فشكرت الله على هذا الأمر..  حيث كنت منهكاً تماماً من السير من العاشرة صباحاً حتى ذلك الوقت..  وتم حَل مشكلة، وبقيت مشكلة أخرى وهي مشكلة المال..  وخبرتي في الحبشة دائماً أن الأتوبيس أقل ثمناً من الميكروباص 35%..  أي إذا كان الأتوبيس 10، فالميكروباص 15 على الأقل..  وهكذا دائماً..  وكنت قد أتيت في الصباح في أتوبيس بـ10 بِر..!  وحتى إن قمت بالمبيت في القرية حتى الغد، فالمشكلة قائمة..

What took me away from deep thinking in that problem, was the worker in the microbus asking for the fare..  I asked him: Cente naw? (How much?)..  I saw him thinking, then asked one of the passengers..  He said: Sement Birr

وأخذني من عمق التفكير في هذه المشكلة، طلب العامل بالميكروباص للأجرة..  فسألته: "سينتى ناو؟" (كم؟)..  فرأيته يفكر، ثم سأل أحد الركاب..  فقال له: "سيمينت بِر"...

8 Birr!!!!  That was the exact amount of money I had left..  I gave him the money, with a wide smile, they didnt get the point of it..  And I thanked Saint Taklehaimanot for that amazing arrangement..  Seems that that car that stopped for me was not a Taxi or anything, maybe it was a tour bus that takes some passengers from the road..  Anyway, without explaining what happened..  It was just another sign of the hands of Saint Taklehaimanot in making things easy..  And maybe that walking for five hours was some kind of punishment for something else..!!

8 بِر!!!!  وكان هذا المبلغ المتبقي بالضبط معي..  فأعطيته المبلغ، وعلى شفتي ابتسامة عريضة، لم يفهم هو ما الهدف منها..  وشكرت القديس تكلا هيمانوت على هذا التدبير العجيب..  فيبدو أن تلك العربة التي توقفت لي ليست عربة أجرة أو شيء من هذا القبيل، فربما كانت أتوبيس رحلات يقوم بأخذ بعض الركاب في طريقه..  على أي الأحوال بدون تفسير لما حدث..  فهو إشارة أخرى ليد القديس تكلا هيمانوت في تسهيل الطريق..  وربما كان موضوع السير لمدة خمسة ساعات هذا عقاباً على أمراً آخراً..!!

I arrived at Addis Ababa at 10.00 pm..  Thanking God that our last visit ended in a good way..  It was not important what had happened..  Alls well that ends well..  The meeting with Monks in the Monastery was one of our best here in Ethiopia..  And what I found in it was so fulfilling.. 

وصلت إلى أديس أبابا في العاشرة مساء..  وأنا أشكر الله على انتهاء آخر زيارة بخير..  فليس مهماً ما حدث..  بل المهم أنه انتهى على خير..  وقد كانت المقابلة في الدير مع الآباء الرهبان من أجمل المقابلات التي قضيتها في الحبشة..  وما وجدت فيه كان مشبعاً جداً..

One last thing for us now in Habesha; which was continuing the manuscript of Saint Taklehaimanot..  And get some more info..  Then get back to Egypt God willing..

يبقى لنا أمراً وحيداً في إثيوبيا؛ وهو محاولة إكمال مخطوط القديس تكلا هيمانوت..  وتجميع بعض المعلومات الأخرى..  ثم العودة بمشيئة الله إلى مصر.

 

St-Takla.org                     Divider


© st-takla.org : Saint Takla Haymanout Website: General Portal for the Coptic Orthodox Church Faith, Egypt / Contact us at:

Bible | Daily Readings | Agbeya | Books | Lyrics | Gallery | Media | Links | Contact us

https://st-takla.org/Ethiopia/06-Back-to-Addis-Ababa-June-2008/271-Eight-Ethiopian-Birr.html