St-Takla.org  >   Ethiopia  >   05-North-Ethiopia-June-2008

St. Takla dot org website visit to Ethiopia 2008 زيارة موقع سانت تكلا دوت أورج إلى إثيوبيا - 2008

Visit to Northern Ethiopia زيارة إلى شمال إثيوبيا

184- Thoughts, on sleeping in the open

 تأملات..  حول المبيت في العراء

The stars looked beautiful..  But the chill of the night and the thought of the possibility of rain at night was unpleasant..!  I tried to sleep, but it was hard sleeping over the soil and rocks, with the sounds of everyone sleeping, the cries of babies now and then, the coughing of this or the sneezing of that..  It was really hard..  I started to think how these people are living, and how they bring up their children in such circumstances..  What would their future be like if they knew nothing but that..  I also thought of what I saw of the bad treatment they treated those mentally ill persons, like tying one of them like a prisoner..  It was really painful to see such things..  I don’t know what kind of danger he might represent, but for sure this is far from treatment, it is just a temporary solution for keeping off any harm he might do..

كان منظر النجوم جميلاً..  ولكن لمسة برد الليل والتفكير في احتمالات سقوط المطر في الليل غير لطيفاً..!  حاولت النوم، ولكن كان أمراً صعباً حقاً النوم على التراب والأحجار، ووسط أصوات نوم المحيطين، وبكاء الأطفال من آن لآخر، وسعال أحدهم أو عطس آخر..  الأمر برمته كان صعباً جداً.. وأخذت أفكر في كيف يعيش هؤلاء، وكيف ينشأ أطفالاً في هذه البيئة..  وماذا يكون مستقبلهم إذا لم يعرفوا غير هذا..  وفكرت أيضاً فيما رأيت من تعامل سيء مع المرضى النفسيين، منها ربط أحدهم كأنه سجين..  كان أمراً مؤلماً جداً أن أرى مثل هذا الأمر..  لا أعرف ما نوع الخطر الذي يمثله، ولكن بالتأكيد هذا ليس علاجاً على الإطلاق، بل مجرد حل مؤقت إتقاءً لما قد يسببه من ضرر..

I thought about the things one take for granted..  And is it better to know some things or not..?!  Is ignorance sometimes a bliss, and knowing more, whether it is good or bad, will make you be asked for more..

فكرت فيما يأخذه الإنسان كشيء مُسَلَّم به..  وهل من الأفضل أن تعرف أم لا تعرف..؟!  هل الجهل نعمة أحياناً، وتكون المعرفة سواء الرديئة أو الجيدة، تجعلك مُطالباً بأمور أكثر..

I thought about those simple people who serve strangers without anything in return..  There are of course good and bad amongst them, but God put the good in my way, ones who can help..

فكرت في هؤلاء الأناس البسطاء الذين يخدمون الغريب بدون أي مقابل..  بالتأكيد يوجد الجيد والرديء، ولكن الله وضع في طريقي مَنْ يستطيع المساعدة..

I saw the meaning of people living in extreme poverty..  Where they don’t have a place to stay, no belongings..  No memories kept in special places..  They live, marry, bring up their children in nowhere..  Of course I can’t claim that I felt what they are feeling, this is just a night..  Maybe there will be more and maybe not..  But this is “life” for them..  How they are ready to depart at anytime to a new place..  And how they bear with the weather, rain, insects, some people that see nothing but themselves, and all the outer things..  How some people look at them as a chaff that should be erased or thrown away..  As if they are without feelings, emotions or value..

رأيت معنى أن يعيش أناس في فقرٍ مدقع..  حيث لا يملكون حتى مكان يبيتون فيه، ولا ممتلكات..  ولا ذكريات محفوظة في أماكن خاصة..  ويعيشون ويتزوجون وينجبون ويربون أولادهم في لا مكان..  بالطبع لا أستطيع أن أدّعي أنني شعرت بما يشعرون به، فهذه مجرد ليلة..  ربما تتكرر وربما لا..  ولكنها حياة بالنسبة لهم..  كيف أنهم على استعداد للترحال في أي وقت إلى مكان جديد..  وكيف يتحملون الجو والمطر والحشرات والناس الذين لا يرون غير أنفسهم وكل الأمور الخارجية..  كيف ينظر إليهم آخرون كأنهم عُصافة يجب أن تُمحى أو تُلقى بعيداً..  وكأنهم بلا مشاعر ولا أحاسيس ولا قيمة..

It is very hard that man judges another..  Not knowing he/she is under the same yoke..  Someone sees in himself that he is better than this or that..  That he deservers living and leading a life of ease and luxury..  And others have no value, embitter his life, and should be uprooted..!

أمرٌ صعبٌ أن يحكم الإنسان على إنسان..  ولا يعرف أنه تحت نفس النير..  يرى آخر في نفسه أنه أفضل من هذا أو ذاك..  وأنه يستحق الحياة ويتنعَّم بها..  وآخرون لا قيمة لهم، ينغصون عليه حياته، وينبغي استئصالهم..!

 

St-Takla.org                     Divider


© st-takla.org : Saint Takla Haymanout Website: General Portal for the Coptic Orthodox Church Faith, Egypt / Contact us at:

Bible | Daily Readings | Agbeya | Books | Lyrics | Gallery | Media | Links | Contact us

https://st-takla.org/Ethiopia/05-North-Ethiopia-June-2008/184-Thoughts-on-sleeping-in-the-open.html